تغذیه سالم داشته باشید

در دهه­های اخیر به دلیل جهانی شدن شهرنشینی و افزایش درآمدها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه همزمان با شروع بسیج ملی تغذیه (14 لغایت30 دی ماه) گفت: متاسفانه امروزه افراد عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر، به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده، قند و چربی و نمک زیاد، غذاهای فراوری شده، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی سوق پیدا کرده­اند. دکتر اباصلتی افزود: این در حالی است که امروزه به دلیل تغیر در سبک زندگی جامعه، افراد زمان کمتری برای تهیه وعده­های غذایی صرف نموده و مصرف­کنندگان به ویژه در مناطق شهری به طور فزاینده به سوپر مارکت­ها، فروشگاه­های فست فود، غذاهای خیابانی و رستوران­های دور افتاده اعتماد می­کنند.

دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه ترکیبی از رژیم­های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی­تحرک باعث افزایش نرخ چاقی در جهان شده است، گفت: هم اکنون بیش از 670 میلیون بزرگسال و 120 میلیون دختر و پسر (5 تا 19 ساله) چاق هستند و بیش از40 میلیون کودک زیر 5 سال دارای اضافه وزن هستند و این در حالی که بیش از 800 میلیون نفر از گرسنگی رنج می­برند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه خاطر نشان کرد: رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماری­های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان­ها است. عادات غذایی ناسالم علاوه بر اینکه یک پنجم مرگ­ها را در سراسر دنیا رقم می­زند مبلغی بالغ بر 2 تریلیون دلار درسال نیز بودجه به بخش سلامت تحمیل می­کند.

وی با تاکید برضرورت داشتن یک رژیم غذایی سالم در افراد گفت: یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می­شود که  با تامین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع نیاز های تغذیه­ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در او کاهش دهد. این رژیم باید شامل میوه، سبزی، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس­دار و غذاهای کم چرب (بخصوص چربیهای اشباع) و با  قند و نمک کم باشد.