دنياي امروز دنياي ارتباطات است . در هر ثانيه ميليون ها واحد اطلاعاتي در سطح جهان رد و بدل مي شود. از زماني كه تحولات زندگي بشر سرعت گرفت ، نياز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزايش يافت و امروزه داشتن اطلاعات دقيق و به روز از نان شب هم براي مردم مهمتر است و هر كه بيشتر بداند ، موفق تر است .
( دانايي = توانايي )
در سازمان هاي دولتي داشتن اطلاعات موثق ، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار ، بزرگ ترين سرمايه يك سازمان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دو سويه درون و برون سازماني و انجام تبليغات و كسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد و اين جاست كه لزوم وجود روابط عمومي واقعي در ايستگاههاي روابط عمومي نمايان مي شود.
براي گزينش روابط عمومي برتر ابتدا بايد بدانيم كه وظيفه روابط عمومي چيست و چه معيارهايي بايد برجستگي كار روابط عمومي را نمايان كند ؟
علماي ارتباطات ، وظايف و كاركردهاي متعددي را براي روابط عمومي تعريف كرده اند كه مهمترين آنها ، ممكن است سه چيز باشد :
1- اطلاع رساني 2- اقناع و ترغيب 3- توسعه مشاركت
البته دو وظيفه فرعي نيز براي روابط عمومي بر شمرده اند كه عبارتند از : تشريفات و تبليغات كه اين دو ابزار كار روابط عمومي هستند نه وظيفه و هدف و ماهيت آن .
1-روابط عمومي مغر متفكر و موتور محركه و شريان حياتي و دايمي دستگاه است .
2-روابط عمومي هنر و علم اجتماعي است كه درون و برون دستگاه را به هم پيوند مي دهد.
3-روابط عمومي هدف و چگونگي كليد برنامه ها را ترسيم مي كند .
4-روابط عمومي مشاور امين مدير و كليه پرسنل بخش دستگاه است. پس لازم است كه مدير و پرسنل بخش صد در صد به وي اعتماد دشته باشند.
5-روابط عمومي آيينه زيبايي هاست . يك اطاق شيشه اي است كه از هر طرف آن همه چيز زيبا ديده مي شود.
6-روابط عمومي چشم و چراغ يك دستگاه است. روابط عمومي است كه بايد همه چيز را ببيند و همه چيز را نيز زيبا بنماياند .
7-روابط عمومي حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمي است كه با آن سر و كار دارند .
از اينجاست كه جايگاه ، نقش و اهميت روابط عمومي مشخص مي شود با توجه به اين اهميت است كه جايگاه روابط عمومي در چارت سازماني اكثر دستگاهها بعد از مدير دستگاه قرار گرفته و روابط عمومي به كليه واحدهاي ديگر اشراف دارد . اين اشراف نه از حيث قدرت بلكه از حيث ضرورت است.
بنابر اين مشكل ترين تصميمات مدير ، انتخاب مسئول روابط عمومي است . مسئول روابط عمومي بايد جامع جميع صفات و تخصص هاي مورد نياز باشد. با كمال تاسف در بعضي از ادارات و سازمانها مشاهده مي شود كه ضعيف ترين پرسنل بخش را در روابط عمومي به كار مي گمارند و بدترين اتاق ها را به روابط عمومي اختصاص مي دهند و كمترين پست سازماني و امكانات به روابط عمومي تعلق مي گيرد.
چنين مسئول روابط عمومي چگونه مي تواند هم وكيل دستگاه ، مدير و پرسنل بخش باشد و هم مدعي العموم . چگونه اين فرد مي تواند هم بشناسد و هم بشناساند و بالاخره چگونه مي تواند روند جاري اداره را تسهيل كند.
قطعاً اين موارد فعاليت روابط عمومي ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد پس اميدواريم در هر شرايطي مسئولان و مديران محترم اين موضوع را مد نظر قرار داده و با تلاش در ارتقاي جايگاه اين بخش ، شاهد دلگرمي و شكوفايي روابط عمومي در هر يك از شهرستانهاي تابعه استان باشيم .
گزيده اي از سخنراني آقاي دكتر علي اكبر فرهنگی
دكتراي ارتباطات و فوق دكتراي ارتباطات انسانی
پيرامون روابط عمومي و جايگاه آن :
روابط عمومي در جايي مي تواند مطرح با شد كه مردم سالاري و پاسخگويي باشد و بايد روح پاسخگويي درون يك جامعه شكل گيرد. يكي از ابزارهاي مهم توسعه ، روابط عمومي ها هستند ، نقش مهم روابط عمومي در بهينه سازي تصميم گيري هاي سازماني است . روابط عمومي ابزاري در اختيار مديريت است . مديراني كه داراي روابط عمومي قوي هستند تصميم گيري هايشان درست است و برعكس مديراني كه روابط عمومي قوي ندارند اغلب دچار اشتباه مي شوند .
ويژگي مديريت استراتژيك روابط عمومي پويا :
1-انسان محور هر حركت و تحول
2-ارتباطات گسترده و همه جانبه
3-شكل گيري سازمان هاي مجازي
هر چه سازمان هاي مجازي بيشتري شكل گيرند اقتدار روابط عمومي ها بيشتر مي شود سازمان هاي مجازي شكل فيزيكي ندارند ولي عملكردشان وجود دارد.
4-توجه ويژه به منابع انساني در سازمان ها و استفاده بهينه از آن
5-ضرورت افزايش دانش پرسنل بخش
6-توجه به اقتصادهاي فرا ملي و حركت به سوي خصوصي سازي و جهاني شدن
8-ساختارهاي سازماني تازه
9-افزايش گستره همگاني : روابط عمومي شكل دادن گستره همگاني و متحد نمودن و همسو كردن نيروها است . بطوريكه هيچ نيرويي نمي تواند در مقابل آن ايستادگي كند . ( ذره بيني كه نور آفتاب را كانوني كرده و باعث سوختن كاغذ زير آن مي شود يا ليرز همين كار را مي كنند.)
10-جهان كوچك با رسانه هاي جمعي انبوه
مديريت راهبردي روابط عمومي يعني مديريتي كه نگاه دورنگر دارد و بلند مدت را نگاه مي كند اين نوع مديريت به دو دسته عوامل درون سازماني و برون سازماني توجه دارد.
عوامل درون سازماني : منابع انساني ، فن آوري حاكم بر سازمان ، قوانين و مقررات حاكم بر اسزمان روحيه حاكم بر سازمان – سياست ها و خط مشي ها.
عوامل برون سازماني : محيط نزديك – محيط دور
محيط نزديك شامل : رقبا ، تامين كنندگان ، جامعه و دولت ، صاحبان سازمان يا سهامداران مي باشد.
محيط دور شامل عوامل زيست محيطي ، اقتصادي ، اجتماعي ، حقوقي ، فرهنگي ، ديوانسالاري (بوروكراسي) و عوامل تكنولوژيك مي باشد كه از خارج سازمان بر ما تاثير مي گذارند .
روابط عمومي معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
|