معاونت بهداشت

مقالات

نه به تصادف؛ آری به زندگی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شعار آخرین روز هفته سلامت با عنوان " نه به تصادف؛ آری به زندگی" گفت: پویش «نه به تصادف» می‌تواند با هدف‌گیری گروه‌های در معرض خطر، بیشترین تأثیر را بر کاهش سوانح رانندگی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر محمدرضا جویا افزود: پویش نه به تصادف مربوط به زمان خاصی نیست و بطور مستمر ادامه می یابد البته برخی گروه‌های خاص بیشترین نیاز را به آموزش‌های این پویش دارند.

وی اظهار داشت: رانندگان جوان و تازه‌کار به دلیل"کمبود تجربه، اعتماد به ‌نفس بیش از حد یا عدم آگاهی کافی از پیامدهای تخلفات رانندگی" بیش از سایرین در معرض خطر تصادف هستند و معمولاً در واکنش به موقعیت‌های ناگهانی رانندگی مهارت کافی ندارند لذا آموزش مهارت‌های کنترل خودرو، مدیریت سرعت و رعایت فاصله ایمن برای این گروه در اولویت است و رسانه‌ها می توانند با تولید محتوای آموزشی کوتاه و جذاب در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی که جوانان بیشترین حضور را دارند، به سهم خود بر رفتار این افراد تأثیر بگذارند.

دکتر جویا تصریح کرد: «موتورسواران» هم به دلیل سهم بالایشان در تصادفات، یکی از گروه‌های اصلی هدف این پویش هستند و عدم استفاده از کلاه ایمنی، رانندگی در خطوط غیرمجاز و عبور از میان خودروها از مهم‌ترین دلایل بروز سوانح برای آن‌هاست.

وی ادامه داد: «رانندگان حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ای» به دلیل رانندگی طولانی‌مدت، خستگی و فشار کاری بالا، نیاز ویژه‌ای به آموزش‌های ایمنی دارند. آن‌ها نقش مهمی در امنیت مسافران دارند

رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر پویش «نه به تصادف» به ‌درستی طراحی و اجرا شود، می‌تواند تأثیر عمیقی بر کاهش تصادفات داشته باشد، اما موفقیت آن تنها در گرو ارائه پیام‌های هشداردهنده نیست، بلکه به برنامه‌ریزی رسانه‌ای هوشمندانه، ایجاد محتوای متناسب با هر گروه هدف، مشارکت عمومی، حمایت چهره‌های تأثیرگذار و تعامل با نهادهای تصمیم‌گیر نیاز دارد.

دکتر جویا گفت: رسانه‌ها می توانند با پیگیری مستمر این پویش، آن را از یک موج کوتاه‌مدت به یک مطالبه اجتماعی پایدار تبدیل کنند، زیرا کاهش تصادفات با اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین و تغییر تدریجی فرهنگ رانندگی ممکن خواهد شد.